onsdag 4 oktober 2017

Månadsbokslut september 2017

Antal lästa böcker i september 2017: 7

72. En dag av David Nicholls
73. De 7 nycklarna av Åsa Schwarz
74. Förtvivlan av Vladimir Nabokov
75. Falleri fallera falleralla av Carin Gerhardsen
76. Visheten vaknar av Elin Säfström
77. Den värld som var vår av Dennis Lehane
78. Den gränslöse av Jussi Adler-Olsen

Antal lästa sidor: 2448
Genomsnitt/dag: 81
Genomsnitt/bok: 349

Snittbetyg: 3,64

Ingående i serie: 4
Påbörjade serier: 0
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 3

Biografi: 0
Chick-lit: 0
Drama: 2
Fantasy: 1
Feelgood: 0
Gubb-lit: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 2
Romance: 0
Science fiction: 0
Skräck: 0
Thriller: 2

Boktolvan: 1 (9/12)
E-böcker: 0 (13/12)
Finish that series: 3 (18/24)
Hyllvärmare: 3 (26/36)

Kvinnor: 3
Män: 4
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 3
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 3
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 3

Antal nykomna böcker: 6
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Visheten vaknar av Elin Säfström
Månadens sämsta: -
Månadens överraskning: -
Månadens besvikelse: En dag av David Nicholls
Månadens roligaste: Visheten vaknar av Elin Säfström
Månadens otäckaste: De 7 nycklarna av Åsa Schwarz

Kommentar:
Trots en fullkomligt eländig månad, med både en hårddiskkrasch och projekt på utbildningen, så hann jag med fantastiska sju böcker. De var dessutom av jämn kvalitet, alla låg mellan 3 och 4 i betyg.

Inga nya serier tillkom till min digra serielista, däremot läste jag den sista/senast utgivna i tre. Det tycker jag var ett bra facit.

Både av hyllvärmare och recensionsexemplar blev det tre stycken lästa. Just nu känns det som att ha spottat en törstig kamel i halsen.

Jag var oerhört ståndaktig och köpte inte en enda bok på hela månaden, men ändå blev det sex stycken nya. En av dem är faktiskt redan läst och blev till och med månadens bästa. Så kan det gå. Inga böcker flyttade hemifrån. Jag har en hel hög här som letar efter ny bostad, men de är lite kräsna.

Om månadens bästa: Elin Säfström gör det igen. Visheten vaknar var precis så bra som jag förväntade mig. Och då hade jag skyhöga sådana.
Om månadens sämsta: Det går inte att plocka ut någon sämsta i det här jämna startfältet.
Om månadens överraskning: Ingen bok överraskade mig i september. Vilket ju är lite tråkigt.
Om månadens besvikelse: En dag var inte alls det jag hade förväntat mig.
Om månadens roligaste: Visheten vaknar är inte bara månadens bästa, den var också månadens i särklass roligaste bok.
Om månadens otäckaste: De 7 nycklarna är tyvärr inte alls otänkbar och det är läskigt.

8 kommentarer:

  1. Tillbringade en mycket angenäm söndag med Visheten vaknar :) Synd bara att det lär ta tid innan nästa del dyker upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite det som är nackdelen med att inte kunna hålla sig från att läsa en bok. Det är en evighet till nästa :)

      Radera
  2. "Att spotta en törstig kamel i halsen" kan vara ett nytt favorituttryck hos mig.
    Känns lite likadant när jag tittar på min recexhög och inser att 10 böcker är mycket samtidigt som man inte kan läsa "riktiga" böcker med tvillingar som jämt vill vara nära utan får ta e-böcker istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar det uttrycket, det är så tydligt på något sätt :)

      Trots att jag egentligen inte har bett om några böcker sedan i våras så har det ramlat in många nu i höst. Ett angenämt problem, men lite stressande blir det ju. Jag skulle vilja läsa precis hela tiden :)

      Radera
  3. Vilken spännande statistik, aldrig sett något liknande. Mycket informativt. Inga böcker som jag läst tyvärr, även om jag också plöjt igenom några under september månad. Alltid kul att hitta bokbloggare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag älskar statistik, i alla fall den som jag gör själv :)

      Radera
  4. Skönt att få mycket bra läst även om månaden i övrigt har varit eländig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, läsningen är nog just nu enda sättet att inte bli galen :)

      Radera