måndag 9 april 2018

Film: The Mummy (2017)

Titel: The Mummy
Originaltitel: The Mummy
Genre: Äventyr
Regissör: Alex Kurtzman
Manus: David Koepp, Christopher McQuarrie, Dylan Kussman
Skådespelare: Tom Cruise, Russell Crowe, Annabelle Wallis, Sofia Boutella, Jake Johnson
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 110 min
Serie: Dark Universe 1
Såg den på blu-ray 29 mars 2018




Handling
Den egyptiska drottningen Ahmanet väcks ur sin eviga vila för att hämnas på den värld som på ett orättvist sätt tog hennes liv. Med sig ur graven tar hon en ilska och ett hämndbegär som fått tryckkoka i en gravkammare i tusentals år. Mumien tar sig an den klassiska matinéfilmen med ett nytt grepp, och tar oss med på en resa från Mellanösterns svepande sanddyner till den underjordiska värld som gömmer sig under dagens London.

Min kommentar
Den här filmen var jag nära att köpa redan när den släpptes i höstas. Sedan läste jag den ena negativa recension efter den andra, så jag lät bli. Samtidigt så vill jag ju väldigt gärna se en Tompa-film och hoppades att den skulle visas på någon streamingtjänst. Men plötsligt hittade jag den för en väldigt billig penning och slog till.

Tom Cruise är överhuvudtaget inte inblandad i produktionen av den här filmen, vilket kanske är synd. Han brukar ju ha en förmåga att välja rätt, men med den här filmen undrar jag lite om den förmågan kanske har avtagit med åldern. Nej, den är inte så usel som betyget på IMDb antyder, men den är inte heller speciellt bra.

Det finns mycket som är mindre bra med The Mummy, mitt allra största problem är nog att i min värld så är inte mumier zombies. För mig blir det en hopblandning av genrer, lite som att man har krämat på och kastat in allt man hittade. Humor förekommer, men alldeles för lite och alldeles för ointelligent. För det mesta är det Jake Johnson som är rolig, men han är inte med speciellt mycket.

Handlingen, eller det som ska föreställa handling, är på tok för tunn och historien med Russell Crowe håller inte alls. Tyvärr så verkar det vara den som är grunden i detta Dark Universe, som, om jag har fattat rätt, är tänkt att bli ungefär samma som Marvel och DC.

Naturligtvis finns det mängder av effekter och CGI, med mottot more is more. Det funkar, men jag tycker det blir lite väl mycket. Scenen som jag tycker är fräckast är den i flygplanet och den var inte fejkad.

Början av filmen ger mig ganska stora förhoppningar, men mitten och slutet drar ner helheten. The Mummy är ändå två timmars lättsam underhållning, förutsatt att du tar på dig lite mindre kritiska glasögon.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 520 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 128 071 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Åh vad synd, jag gillar ju verkligen sådana här filmer annars. Men jag lär ju se den ändå så småningom, men med väl förberedda glasögon. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man ser den som underhållning så funkar det. Om man vill ha djup och mening... not so much :)

      Radera